Absolvovanie pracovného pohovoru zvykne byť najstresujúcejšou situáciou v rámci celého procesu hľadania práce. Prečítajte si rady od CV na mieru, aby ste na osobnom alebo online interview zanechali najlepší dojem.
Pokračujeme v našom seriáli rád od Soni Karavasileva, zakladateľky CV na mieru.
Pred začiatkom sa uvoľnite
Na personalistu dobre zapôsobíte, ak z vás bude vyžarovať od začiatku pokoj a zdravé sebavedomie. Prípadný stres zo stretnutia rýchlejšie odbúrate vhodnou pozíciou pri sedení: Majte vzpriamený a „otvorený“ trup. Sústreďte sa na pomalé dýchanie.
Po úvodnom pozdrave a zoznámení sa prevezmite iniciatívu a poďakujte za pozvanie na pracovný pohovor.
Verbálna komunikácia
Čokoľvek v rámci pohovoru poviete (zodpovedanie otázok alebo monológ z vlastnej iniciatívy), z vašich slov musí byť jasné, že sa na prácu hodíte. Ako to dosiahnuť? Naštudujte si veľmi pozorne popis pracovnej pozície. Bude v ňom priamo, alebo medzi riadkami napísané, aké schopnosti a znalosti spoločnosť očakáva od úspešného kandidáta (napríklad: zodpovednosť, analytický prístup, atď.). Vo svojom prejave uvádzajte práve tie informácie, ktoré reflektujú očakávania a preferencie zamestnávateľa.
Povedzte niečo o sebe.
Rovnaká alebo podobná veta zaznie z úst personalistu na 99 % pohovorov. Vnímajte ju ako príležitosť „predať sa“. Poctivo si nacvičte odpoveď, aby ste pri rozprávaní pôsobili sebaisto. Najefektívnejšie je precvičiťovať si odpoveď pred zrkadlom.
Z obsahového hľadiska rozprávajte na úvod o svojej aktuálnej pracovnej situácii a vzdelaní. Pokračujte úspechmi alebo skúsenosťami, ktoré najviac súvisia s náplňou práce. Prejdite tiež k súvisiacim hard skills a soft skills (ich nadobudnutie môžete deklarovať na konkrétnych príkladoch). Na záver odporúčame rozprávať o svojich silných stránkach a motivácii pôsobiť v konkrétnej spoločnosti.
Rozprávaniu o motivácii pôsobiť v danej firme predchádza samozrejme štúdium informácii o spoločnosti. Vzbudíte dobrý dojem, pokiaľ bude z vašich slov cítiť, že ste venovali zisťovaniu informácii čas a energiu.
Neverbálna komunikácia
Reč vášho tela počas pohovoru je pre skúseného personalistu rovnako dôležitá ako hovorený obsah. Pri počúvaní aj rozprávaní udržujte očný kontakt. Pokiaľ budete trupom mierne naklonený k personalistovi, dávate tým najavo svoj záujem. Vyhnite sa dotýkaniu nosa, pier, uší, krku, nepohrávajte sa s oblečením ani s akýmikoľvek predmetmi – nebudete pôsobiť vystrašene a neisto.
Záver
Pripravte si 2 – 3 otázky, ktoré personalistovi položíte. Opäť tým komunikujete svoj záujem. Napríklad: V prípade, že sa dohodneme na spolupráci, aká agenda ma čaká prvý mesiac? Môžete mi povedať viac o prípadných budúcich kolegoch?
Pri rozlúčke sa ešte raz poďakujte za príležitosť a možnosť dozvedieť sa viac o spoločnosti a ponúkanej práci.
Stále môžete získať skvelý bonus! Stačí vyplniť tento kontaktný formulár a jeden z vás získa službu CV na mieru ako darček úplne zdarma: